Time flies when you're having fun.. - Reisverslag uit Tuen Mun, Hong Kong van Vivianne Grieken - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun.. - Reisverslag uit Tuen Mun, Hong Kong van Vivianne Grieken - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun..

Blijf op de hoogte en volg Vivianne

31 Oktober 2015 | Hong Kong, Tuen Mun

Nǐ hǎo!

Oké ik moet me schamen, het is ongeveer anderhalve maand geleden dat ik voor het laatst een blog geschreven heb.. Het waren turbulente weken en qua studie en gezondheid kwam het één en ander op mijn pad. Ik zal een update geven van wat er allemaal gebeurd is, beter laat dan nooit. Ik besef me hoe snel de tijd gaat en dat vind ik eigenlijk best jammer.. Voorlopig wil ik hier nog niet weg! Natuurlijk mis ik mijn familie, vrienden, kennissen en bepaald voedsel soms wel hihi.

Na mijn laatste blog heb ik weer heel wat leuke dingen gedaan. Een week na ons bezoekje aan Tai O was het tijd voor een nieuwe bootervaring maar dan in de vorm van een party. Een local die we kennen organiseerde het. Het was een prachtige zonnige dag dus perfect weer om te varen én te party'en.. Met heel veel mensen van hier hebben we de hele dag op de boot gedanst, veel gezwommen en op zo'n banaan gezeten waarop je heel hard gaat als de boot hem voor trekt. Foto's van alle activiteiten van afgelopen tijd zal ik later uploaden, die moet ik even sorteren. We hebben aardig wat zon gehad in september/begin oktober dus zijn ook nog naar het strand geweest én hebben een hike door de bergen gedaan. De natuur in Hong Kong is prachtig en als je even een stukje met de bus of MTR (soort metro) reist kun je op prachtige plekken komen om tochten te maken. Op dat soort plekken ben je als toerist meer een attractie dan in de stad. Veel mensen zeiden van tevoren tegen mij; 'Je zult heel wat bekijks hebben in Hong Kong', omdat ik blond ben met blauwe ogen. Toch valt dat erg mee, in Hong Kong woont een grote groep 'expats' dus de Hongkongers zijn wel wat gewend. Natuurlijk zijn er soms mannen die je interessant vinden of vrouwen die naar je kijken of je 'beautiful vinden', maar de meeste aandacht krijg ik toch echt van baby's. In de trein, op het strand, in de stad, in restaurants als er een baby in de buurt is word ik erg aangestaard. De moeders zijn er ook vaak van onder de indruk en vragen dan of ze misschien met mij en hun baby op de foto mogen of de baby alleen met mij. Chinese baby's zijn heel schattig maar zelf wacht ik er nog maar even mee ha-ha..

Inmiddels is hier ook het bekende 'Mid-Autumn' festival geweest. Voor China een belangrijk evenement, het wordt al sinds de vroege Tang dynasty (618 – 907) gevierd. Bij dit festival horen speciale tradities zoals de dragon dance, het ophangen van lampionnen (een prachtig gezicht) en het eten van mooncakes. In de Chinese cultuur staat de maan voor 'eenheid'. “May we live long and share the beauty of the moon together, even if we are hundreds of miles apart,” zo luidt een romantisch Chinees vers. Erg leuk om te zien was dat hele families op deze dag samen komen op verschillende plaatsen in de stad en zich aankleden met veelal opvallende felle kleuren en versieren met lichtgevende accessoires. Van kinderen tot aan opa's en oma's iedereen viert het festival.

Enfin, na een aantal vrije dagen door onder andere het Mid-Autumn festival en National Day braken de collegedagen weer aan. De eerste mid-terms werden opgegeven, groepjes moesten worden gevormd voor presentaties en de Chinees toetsen tussendoor vroegen steeds meer voorbereiding. Ook moest ik een reflective journal schrijven over het creëren van een festival in Hong Kong, het moest uniek zijn en volledig uitgedacht. Omdat ik wel van dit soort opdrachten houd heb ik hier aardig wat tijd in gestoken. Ik heb een Hong Kong designer festival bedacht en voor de uitwerking van de uiteenzetting heb ik een 10 gekregen! Dit vond ik toch wel de moeite waard om te vermelden aangezien dit niet zo vaak voorkomt. Want ondanks het feit dat ik soms liever tijd besteed aan nadenken en voor me uit staren ben ik studeren hier meer gaan waarderen. Misschien omdat ik een druk jaar achter de rug heb en weer toe was aan een nieuwe uitdaging of omdat ik in een andere omgeving ben, ik weet het niet. Anyway, ik zit op een Liberal Arts universiteit en hier wordt veel zelfstandigheid en creativiteit gevraagd maar anderzijds dien je ook groepsopdrachten te doen. Je hebt verschillende opdrachten tussendoor voordat je een 'final exam' doet, dit stimuleert je dus om 'huiswerk' bij te houden want voor de tussentijdse toetsen krijg je in veel gevallen cijfers.

Welnu alles ging eigenlijk goed tot ik halverwege oktober een probleem kreeg met mijn grote teen, het raakte geïnfecteerd en niet veel later lag ik in het ziekenhuis. Ondanks dat er wel eens wordt gezegd dat ik 'altijd wat heb' of me 'aanstel' (Papa en Died haha) ben ik als het serieus wordt niet echt een aandacht vampier. Ik handel dingen dan liever alleen af en besloot dan ook om mijn doktersbezoekjes aan niemand te melden, kijk dus niet raar op als je er niks vanaf weet dat is namelijk goed mogelijk. Andere mensen en vrienden kwamen er helaas gauw achter omdat ik moest vertellen waarom ik niet mee uitging, niet mee ging zwemmen of niet bij een bepaald college was bijvoorbeeld, zucht.. Ik meld het voorval nu trouwens wel even omdat dit ook één van de redenen is dat ik een tijdje onder een steen heb geleefd. Het schoolwerk stapelde zich namelijk op en direct na het weekend in het ziekenhuis begonnen de mid-terms en had ik deadlines, top timing (not).. Ik hoefde maar één nacht en één dag in het ziekenhuis te blijven gelukkig. De operatie deed meer pijn dan ik dacht maar het regelen van alles erom heen was tien keer erger. Probeer maar eens aan een Chinese zuster uit te leggen dat zij met de verzekering in Nederland moet bellen die het weer moet regelen met de verzekering in Hong Kong, inderdaad dat werd hem dus niet. Ondanks een, dacht ik, goede voorbereiding en alle benodigde documentatie was het een hell. Natuurlijk heb ik een traan gelaten omdat ik graag mijn ouders bij de operatie had gehad bijvoorbeeld maar wat me echt tot wanhoop dreef was het communiceren met de mensen in het ziekenhuis en de verzekering. Voeg die twee samen voor een gegarandeerde emotional burst. Veel Hongkongers spreken helaas toch niet 'voldoende' Engels om dingen met je uit te kunnen zoeken, ondanks dat de zusters heel lief waren begrijp me niet verkeerd.. Daarnaast is de verzekering ondertussen aan het flierefluiten tot puntje bij paaltje komt en ze moeten betalen. Om een lang verhaal kort te maken; bespaar jezelf een hoop schriftelijke en mondelinge ellende en zorg ervoor dat je in het buitenland niets overkomt.

Nu, ongeveer twee weken later, zijn de hechtingen eruit en loop ik weer normaal rond na enige tijd wankelend door het leven te zijn gegaan. Gelukkig kon ik me al gauw verheugen op de komst van mijn vriend! Hij arriveerde vorige week woensdag en is afgelopen woensdag weer teruggegaan naar Japan waar hij nu een semester verblijft voor zijn studie. We hebben een geweldige week gehad! We begonnen met het bezoeken van het Hong Kong Museum of History en een tochtje langs de skyline. Hij heeft mijn campus en universiteit gezien en ik heb hem alle mooie plekjes in Hong Kong laten zien. We hebben de horse races samen gezien, gingen heerlijk uit eten (ook nog op een rooftopbar) en hebben Dim Sum gegeten in een fantastisch tentje in het drukke Mongkok. Hier komen alle neon billboards op je af en leeft het altijd! De ladiesmarket konden we hier dan ook niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Daarnaast hebben we nog in de regen gehiked en heb ik hem Tai O laten zien waar ik eerder over vertelde, een hele andere kant van Hong Kong. We zijn nog uitgegaan en hebben natuurlijk ook een dag bij het zwembad gespendeerd. Als kers op de taart zijn we nog een weekend naar Macau geweest, een combinatie van Venetië en Las Vegas! Op de ferry gingen we erheen en het kost om en nabij een uur om er te komen. Een hele mooie, oude stad (ex-kolonie van Portugal) met monumenten en pleintjes. Binnen het moderne deel van de stad krijg je 's avonds echter een hele andere kant te zien, bizar. Macau staat namelijk bekend om haar enorme luxueuze hotels en casino's. Het geld dat omgaat in de wereld van gambling houd je niet voor mogelijk. Natuurlijk gingen wij daar ook even een kijkje nemen. We bestelden toevallig een drankje in een goede club in één van de duurste hotels (The Venetian), live bands kwamen optreden en prompt hadden wij het geluk dat een paar zakenmannen ook een weekend in Macau waren. Zij stonden erop dat zij onze drankjes betaalden. Er waren mensen uit China uiteraard, maar ook uit het Oostblok en veel meer delen van de wereld. Sommigen kwamen zelfs alleen voor het gokken helemaal naar Macau! Het was een ervaring.

We hebben afgelopen week in totaal in vier verschillende hotels gezeten, van luxe met harbourview op Hong Kong Island naar een klein gezellig hotelletje in de drukke straten van Mongkok. De week vloog voorbij en het afscheid nemen kwam sneller dan we hoopten! Toch is er een kans dat ik Diederik snel weer ga zien, hij zou het ontzettend leuk vinden als ik ook zijn plek kom bekijken in Japan en het is maar 3,5 uur hier vandaan.. Mijn Spaanse en Franse vrienden willen Japan ook heel graag zien dus wellicht gaan we met z'n allen. Er is nog zoveel te doen!! Er zijn hier websites die stunten met vliegtickets en mijn roommate weet precies hoe je de goedkoopste kunt bemachtigen. In Hong Kong blijven mensen soms de hele nacht op voor dat ene ticket die binnen een bepaald tijdsbestek in de promotie gaat. ''Hongkongers love to travel'' zegt ze altijd en hebben er alles voor over.

Aankomende week heb ik de meeste mid-terms en groepsopdrachten. Daarna is het weer even rustiger en tijd voor leuke dingen! Vandaag is het Halloween en in Hong Kong is dat een hele happening maar dat moet ik helaas missen. De hostels hier zijn helemaal omgebouwd tot 'haunted hauses' en ik sprak een Chinees meisje dat naar haar ouders gegaan is omdat ze niet in haar hostel durft te blijven ha-ha. Ze nemen het hier heel serieus en er wordt dan ook van je verwacht dat je je verkleedt en naar het bekende uitgaansgebied gaat om het met iedereen te vieren. Iedereen vraagt ook steeds aan mij of ik al naar het 'Ocean Park' ben geweest, een soort Walibi tijdens Halloween maar ik heb er zelf niet heel veel mee. De Amerikanen hier gaan er ook helemaal in op maar voor de Nederlanders is het wat onwennig. Wij vieren nooit Halloween dus misschien hechten wij er minder waarde aan. Het lijkt er soms op dat de Chinezen nog meer feestdagen hebben dan wij, elke vrije dag wordt meteen bestempeld als 'Public Holiday' haha!

Ik hoop dat ik jullie weer een beetje bijgepraat heb, het is hier nog steeds fantastisch evenals de mensen en al het moois wat Hong Kong te bieden heeft. Hier geen herfstkleuren helaas maar zo nu en dan krijg ik via enkele kiekjes nog wat mee van Nederland! Hopelijk gaat alles goed daar.

Geniet van het weekend & tot snel!

Liefs xxx
Vivianne